روستای خورخورە مهاباد برگزیدە جشنوارەی ملی روستاهای دوستدار کتاب ایران شد

مهاباد/بالویز/رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مهاباد،گفت:روستای خورخورە مهاباد در هفتمین جشنوارە ملی روستاهای دوستدار کتاب ایران به عنوان یکی از روستاهای برگزیدە معرفی شد. به گزارش سرویس فرهنگی و هنری،پایگاه خبری بالویز“سیامند جوانبخت”با اعلام این خبر افزود:هفتمین جشنوارە ملی روستاهای دوستدار کتاب ایران روز چهارشنبە بیستم اسفند بە صورت مجازی با حضور وزیر فرهنگ […]

روستای خورخورە مهاباد برگزیدە جشنوارەی ملی روستاهای دوستدار کتاب ایران شد

مهاباد/بالویز/رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مهاباد،گفت:روستای خورخورە مهاباد در هفتمین جشنوارە ملی روستاهای دوستدار کتاب ایران به عنوان یکی از روستاهای برگزیدە معرفی شد.

به گزارش سرویس فرهنگی و هنری،پایگاه خبری بالویز“سیامند جوانبخت”با اعلام این خبر افزود:هفتمین جشنوارە ملی روستاهای دوستدار کتاب ایران روز چهارشنبە بیستم اسفند بە صورت مجازی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مهاباد،اظهارداشت:در سال جاری علی‌رغم محدودیت‌هایی کە کرونا برای فعالیتهای اجتماعی و فرهنگی در جهان ایجاد کردە است ،اما کنش‌گران فرهنگی- اجتماعی در روستاهای ایران با تعداد ٢٠٥٠ روستا در این جشنوارەی ملی مشارکت نمودند.

“سیامند جوانبخت” ادامه داد: گروە توسعە و ترویج فرهنگ کتابخوانی مکریان مهاباد با همکاری انجمن حامی  برای توسعە فضاهای فرهنگی و آموزشی در مناطق محروم فعالیت می‌نمایدکه تعداد دە کتابخانە عمومی روستایی را در مهاباد  بنیاد نهادەاست که هر کدام از کتابخانە داری بخش کودک و بزرگسالان است و با تجهزات لازم می‌باشد‌.

وی همچنین تصریح کرد:در هفتمین جشنوارەی ملی روستاهای دوستدار کتاب کتابخانە عمومی روستای خورخورە مهاباد کە در سال ١٣٩٥ افتتاح شدە است با ارائەی طرحهای اجرا شدە خود در حوزەهایی مانند: فعالیتهای ترویجی در حوزە کتابخوانی ، اجرای طرح پویش کتاب با هدف در خانە بمانیم برای مقابلە با کرونا ، اجرای طرح پنج‌شنبەها با کتاب‌، طرح عروسک‌گردانی و کتاب برای کودکان ، برگزاری چهار کارگاە در حوزهای آموزشی و هنری ، برگزاری پنج جشنوارە مختلف مانند داستان نویسی کودکان در دورە قرنطینگی ،جشنواره بادباک‌ها ، دیوار سبز  من و کرونا در روستا ، برگزاری آیین های بزرگ داشت شاعران و شخصیت‌ها در فضای کتابخانە ، اجرای پنج طرح زیست محیطی و گردشگری با توجە با موقعیت مخصوص روستای خورخوره که در همجواری با تالاب بین‌الملی کانی برازان واقع شدە است.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مهاباد،عنوان کرد:داوران  جشنوارە با تاکید بر مولفەهای  مشارکتی بودن، نوآور بودن، بوم گرایی، داوطلبانە بودن فعالیتهای مجموعە کتابخانەی عمومی روستایی خورخورە مهاباد را در بین روستاهای شرکت کنندە سراسر ایران برگزیدە اعلام کردند.

“جوانبخت” گفت:در جشنوارە پایتخت کتاب ایران (دورهای چهارم و پنجم ) شهر مهاباد جزو پنج شهر اول ایران و شهر خلاق کتاب ایران معرفی شدەاست و در جشنوارەی ملی روستاهای دوستدار کتاب ایران روستاهای داشخانە، گوک‌تپە ، سیدآباد و  لج جزو روستاهای برگزیدە و شایستە تقدیر جشنوارە ملی گردیدە‌اند.

این مقام فرهنگی تشریح کرد:جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب» برنامه‌ای است که هر سال با محوریت معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری مجموعه‌ای از دستگاه‌های دولتی و غیردولتی اجرا می‌شود. بر این اساس هر سال ده روستا یا آبادی عشایری به عنوان روستاها و عشایر دوستدار کتاب معرفی می‌شوند. برای شرکت در این جشنواره، روستاها باید ضمن معرفی ویژگی‌های خاص فرهنگی و اجتماعی روستا، مجموعه فعالیت‌ها، طرح‌ها و برنامه‌های اجرایی خود را برای تقویت زیرساخت‌های کتاب‌خوانی و ترویج عمومی کتاب در روستا معرفی کنند.

هدف این جشنواره حمایت از اقدام‌های انجام‌شده در روستاها و پشتیبانی از پیشنهادهای ابتکاری در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی در روستاها، و معرفی فعالیت‌های فرهنگی و ترویجی مرتبط با کتاب‌خوانی است که با مشارکت مردم و دستگاه‌های فعال در روستا انجام شده یا اجرای آن برای سال آینده پیش‌بینی شده است. تلاش برای تأمین بودجه‌های لازم برای گسترش فعالیت‌های مربوط به کتاب و کتاب‌خوانی در روستاها و توجه دادن مردم و نهادهای روستایی به اهمیت کتاب و فرهنگی‌تر شدن فضای روستاها و نیز پر کردن اوقات فراغت کودکان و نوجوانان روستایی با کتاب از دیگر اهداف این جشنواره است.

شهرستان مهاباد یکی از شهرهای استان آذربایجان غربی است که در جنوب این استان واقع شده است.

مهاباد/پایگاه خبری بالویز/۹۹/۱۲/۲۲ – ۰۸:۲۰:۴۵ / کد خبر ۲۴۲۶ / ج