طلای کثیف در سطل زباله،هنر تبدیل زباله به ثروت

مهاباد/بالویز/ طلای کثیف همان زباله هایی هستند که به روش های مختلف، عمدتاً ناشی از مصارف مواد و کالاهای خاص در زندگی روزمره، تولید می شوند. به گزارش سرویس تحلیل ،پایگاه خبری بالویز،آنچه ما روزانه در زندگی خود بعد از مصرف به داخل سطل های زباله می اندازیم،روزگاری موادی دور ریختنی و غیر قابل مصرف […]

طلای کثیف در سطل زباله،هنر تبدیل زباله به ثروت

مهاباد/بالویز/ طلای کثیف همان زباله هایی هستند که به روش های مختلف، عمدتاً ناشی از مصارف مواد و کالاهای خاص در زندگی روزمره، تولید می شوند.

به گزارش سرویس تحلیل ،پایگاه خبری بالویز،آنچه ما روزانه در زندگی خود بعد از مصرف به داخل سطل های زباله می اندازیم،روزگاری موادی دور ریختنی و غیر قابل مصرف بود،اما امروزه با یک دگرگونی با ارزش و لقب طلای کثیف را به خود گرفته است.

به قلم مدیر مسئوول : رحیم بایزیدی

تولید زباله های خانگی بیشترین زباله هایی هستند که توسط خانوارها تولید می شود،بیشتر شامل پس مانده های غذایی و مواد فاسد شدنی است که بالغ بر ۷۰ درصد زباله را تشکیل می دهد .

اما آنچه مورد اهمیت است ارزش و اعتبار این مواد دوریختنی است که می توان از آنها کمپوست یا مواد آلی تهیه کرد ،پس مواد دور ریختنی ما که از نظر ما یک اشغال به حساب می آید،از نظر انرژی و موادی از اهمیت خاصی برخوردار است.

پس دیگر نمی توان گفت،زباله یک ضایعه یا مواد گندیده ای است که فابل مصرف نیست بلکه یک صنعت پولسازی است که می تواند در اقتصاد یک نقطه یا مکانی تاثیر بسزایی داشته باشد.

زباله های جامد همانند ،کاغذ،شیشه،پلاستیک، به دلیل اینکه در چرخه طبیعت غیر قابل تجزیه هستند و زمان نیاز است که بازیافت شوند و تاثیرات مخربی بر آلودگی و زیست محیطی دارند در چند سال گذشته یکی از پدیده هایی بود که بشر با آن در گریبان بود،اما با پیشرفت صنعت و توجیه اقتصادی امروز مجددا بازیافت و به چرخه تولید باز جهت مصارف بر می گردد.

توجیه اقتصادی و در آمد زایی از زباله موجب شده است در بسیاری از کشورها ،با وارد کردن زباله به کشور موجب شده است که میلیاردها دلار در آمد زایی برای کشور وارد کننده به همراه داشته باشد.

امروزه کشور چین با وارد کردن زباله از کشور های دیگر بنا به آمار منتشر شده ارزش بازیافت زباله را به ۴۰ میلیارد دلار رسانده است ، درواقع، منطقه زباله‌های الکترونیکی چین ۲۰ تن طلا در سال از لوازم الکترونیکی قدیمی استخراج می کرد که این میزان تقریبا برابر با ۱۰‌ درصد از استخراج طلای از معادن آمریکا است.

شهرستان مهاباد در جنوب استان آذربایجان غربی با تولید روزانه ۱۶۰ تن زباله پس از انتقال به سایت زباله شهری در نزدیک روستای “سیدآباد”، به صورت غیراستاندارد مدفون می‌شود و این طلای کثیف هر روز انباشته می شود و سرانه تولید زباله در این شهر در حدود یك كیلوگرم برای هر نفر است و روزانه بیش از ۱۶۰ تن زباله در این شهر تولید می شود.

سرمایه گذاری بخش خصوصی برای یازیافت و تفکیک زباله در این شهرستان یکی از الزامات مدیریت پسماند شهری به شمار می رود زیرا علاوه بر اشتغال زایی و اقتصاد پایدار نقش مهمی در بهداشت و پاکیزگی محیط زیست دارد.

هنر تبدیل زباله به ثروت، می‌تواند به رونق سفره‌ های مردم کم برخوردار شهرستان کمک کند. 

مهاباد/ پایگاه خبری بالویز / ۹۹/۱۲/۱۴ – ۱۱:۵۰:۲۵ / کد خبر ۲۴۰۱ / پ