در سطح استان ایلام ۱۵ کارگاه چیت بافی فعالیت دارند

مهاباد/بالویز/مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان ایلام ،گفت:هنر چیت بافی در استان ایلام دارای سابقه طولانی است و هم اکنون ۱۵ کارگاه در سطح استان فعالیت می کنند. به گزارش سرویس فرهنگی و هنری،پایگاه خبری بالویز“شنبه زاده” اظهار داشت:هنر چیت بافی در استان ایلام دارای سابقه طولانی است و اولین نشانه‌های آن را می‌توان در کاوش‌های […]

در سطح استان ایلام 15 کارگاه چیت بافی فعالیت دارند

مهاباد/بالویز/مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان ایلام ،گفت:هنر چیت بافی در استان ایلام دارای سابقه طولانی است و هم اکنون ۱۵ کارگاه در سطح استان فعالیت می کنند.

به گزارش سرویس فرهنگی و هنری،پایگاه خبری بالویز“شنبه زاده” اظهار داشت:هنر چیت بافی در استان ایلام دارای سابقه طولانی است و اولین نشانه‌های آن را می‌توان در کاوش‌های تپه علی کش مربوط به تقریباً ۸ هزار سال قبل از میلاد مشاهده کرد.

او ادامه داد: انتظار ما این است که استان ایلام بتواند یکی از مراکز تولید چیت باشد،زیرا هم مواد اولیه فراوانی در این استان وجود دارد و هم اینکه این هنر در بین مردم استان به ویژه زنانی که در حوزه روستا و عشایر فعالیت می‌کنند رواج پیدا کرده است.

شنبه زاده مطرح کرد: هم اکنون حدود ۱۵ کارگاه فعال در حوزه چیت بافی در سطح استان فعالیت می‌کنند.

او اظهار کرد: به منظور حمایت از علاقه‌مندان به این رشته، افرادی که طرح داشته باشند و بتوانند کارگاه ایجاد کنند و یا به صورت خانگی فعالیت کنند ، از تسهیلات ارزان قیمت برخوردار خواهند شد ضمن اینکه از طریق صندوق بیمه روستا و عشایر، مشکل بیمه این افراد نیز تا حدودی حل شده و حتی افرادی که در سطح شهر‌های استان نیز در حوزه صنایع دستی به ویژه چیت بافی فعالیت می‌کنند، می‌توانند از ظرفیت صندوق استفاده کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان ایلام بیان کرد:امروزه کاربرد چیت در شهر‌ها افزایش پیدا کرده و از چیت‌ها در مکان‌های مختلف حتی در آپارتمان‌ها، رستوران‌ها و سفره خانه‌های سنتی استفاده می‌شود.

وی مطرح کرد:به منظور آموزش علاقه‌مندان نیز کلاس‌های آموزشی به صورت فصلی در این زمینه برگزار می‌شود.

مهاباد/پایگاه خبری بالویز/۹۹/۱۰/۱۸-۱۲:۱۰/پ