فواید و مضرات توت خشک چیست؟

توت سفید نه تنها در ایران بلکه در برخی کشورهای دیگر نیز دارای طرفداران مخصوص به خود می باشد.

مهاباد/بالویز/استفاده از توت خشک در بین خانواده وجود دارد که به صورت خشک یا تازه و همچنین دمنوش استفاده میشود.،حال باید چگونه مصرف شود؟

به گزارش سرویس سلامت و تغذیه،پایگاه خبری بالویز،خانواده توت ها تنوع بسیار بالایی دارند که مصرف آن ها فواید مناسبی برای بدن دارد، همچنین توت خشک از ارزش غذایی بالایی برخوردار می باشد و خوردن توت خشک در وعده های روزانه عالی است.

تا چه اندازه از خواص توت خشک اطلاعات دارید؟ پیش از اینکه از خواص درمانی بی نظیر این میوه خشک خوشمزه بگوییم بهتر است با جزئیاتی در مورد آن این مطلب خواندنی را شروع کنیم.

همانطور که میدانید خانواده توت ها تنوع بسیار بالایی دارند که می توان از آنها به شاه توت، تمشک، توت سفید، گوجی بری و بلوبری اشاره کرد فواید بسیار زیادی برای بدن دارند یکی از مفیدترین میوه ها که استفاده آن بسیار توصیه شده است توت سفید می باشد که به صورت خشک شده یا تازه مصرف می شود.

با خوردن توت در وعده های روزانه خود سلامتی تان را تصمین کنید شما می توانید از آن به عنوان یک میان وعده با ماست، تزیین روی کیک ها و شیرینی ها، طعم دهنده در کنار نوشیدنی ها مثل چای و یا حتی به تنهایی به عنوان یک طرف تنقل استفاده کنید.

جالب است بدانید که توت یک خوراکی پرکالری و مقوی شامل فیبر، املاح معدنی، اکسیدان، انواع ویتامین ها، سقز و پکتین می باشد.
دانستنی های جالب درباره درخت توت سفید

قبل از هر چیزی اطلاعاتی در مورد درخت توت بومی چینی در اختیار شما عزیزان قرار میدهیم اینکه بدانید ارتفاع این درخت ٢٠ متر و قطرش یک متر می باشد و در چین مرکزی و شرقی وجود دارد و قرن ها پیش به اروپا منتقل شده است و در آستانه استقلال آمریکا به عنوان منبع غذایی کرم ابریشم بکار میرفته است کرم ابریشم از آن تغذیه میشد و جالب است بدانید این درخت از اهمیت اقتصادی بالایی برخوردار است و گاهی به منظور تغذیه شدن کرم ابریشم کاشته می شود.

تاریخچه جالب توت سفید

کلمه توت برگرفته از زبان سانسکریت Tuta می باشد و از زمانهای بسیار قدیم در طب سنتی از میوه و بخش های مختلف آن به کار برده می شد.رنگ گلی میوه توت (واریته دیگر توت سفید) در داستانهای افسانه ای دیرینه یونان و روم تشبیه به مرگ اندوهناک معشوق تیسب و پیراموس شده است و یکی از فصل های رمان «ویلا کاترز» به نام درخت توت سفید که مربوط به سال ۱۹۱۳ میلادی می باشد در رابطه با مرگ هم این دو نفر هست.

گفتنی است خاصیت های فراوانی همچون پر کالری و پر انرژی بودن برای توت عنوان شده است، یک فنجان توت که تقریباً معادل یک صد گرم می باشد دارای ۶۱ کالری انرژی و ۰٫۹ پروتئین است و میزان قابل توجهی که از تیم دارا می باشد البته این را متذکر شویم که پروتئینی که داخل توت می باشد و از منابع پروتئین گیاهی می باشد.

ترکیبات مهم و اصلی توت سفید

شباهت زیادی بین توت سفید و توت سیاه وجود دارد تنها یک تفاوت می توان مشاهده کرد آنهم اینکه توت سیاه حاوی ترکیبات قرمز رنگ یا بنفش همچون آنتوسیانین ها و بعضی از اسیدهای گیاهی می باشد.

خواص درمانی توت خشک از دیدگاه طب سنتی

از دیدگاه طب سنتی در کشور چین توت ها برای ریه خیلی مفیدند همچنین برای درمان سرماخوردگی های مزمن و مشکلات ریوی بسیار مفید می باشد آنها معتقدند کیفیت خون بهتر در بدن با خوردن توت در بدن ایجاد می شود به علت دارا بودن طبع گرم و تر برای بدن مناسب است. بیشتر غذاهای انسان که دارای تاثیر مثبت بر بدن هستند دارای طبع گرم و تر هستند مانند (نان، انجیر، گوشت، انگور…) البته گرمی، توت کم است و طبع تر آن در درجه ی دوم است به همین دلیل مزاج انسانها را عوض نمی کند. توت رطوبت مناسبی به بدن بالاخص مغز انسان منتقل می کند و از آنجا که مغز به رطوبت مناسب و معتدل نیازمند است لذا این مقدار رطوبت از طریق مصرف توت بر طرف می گردد. توت میوه ای است که موافق و سازگار با ریه است. اصولا مواد شیرین طبیعی برای ریه و خشکی صدا و خس خس سینه مفید هستند.

از توت به عنوان داروی ملین ناشتا می توان استفاده کرد همچینین موجب تصفیه و پاکی خون می گردد برای طحال و کبد نیز اهمیت بسیار ویژه ای دارد از آنجاییکه توت منبع آهن است لذا برای درمان کم خونی و فقرآهن به شدت توصیه می گردد برگ درخت توت نیز جنبه ی درمانی دارد چرا که آن دارای تاثیر خنک کنندگی است و موجب کاهش التهابات پوستی می گردد و نیز التهاب چشم را تسکین داده و باعث درخشان شدن چشم ها می گردد برگ درخت توت برای تصفیه خون نیز کاربرد دارد دم کرده ی آن برای درمان روماتیسم واقعا عالی است از دیگر خواص بی نظیر این میوه ی خوشمزه می توان به تاثیر آن در برطرف کردن سرفه و درمان آسم اشاره کرد. توت خشک به دلیل داشتن کلسیم و فسفر برای لثه مفید است و یک انرژی زای مناسب برای افراد کهنسال محسوب می گردد برای محکم کردن لثه و جلوگیری از خرابی و کرم خوردگی دندان می توان صمغ درخت توت را جوید و همچنین افراد دیابتی و مبتلا به قند می توانند به جای استفاده از شکر و قند از توت خشک استفاده کنند.

توصیه های در مورد توت از بزرگان

حکیم ابونصر هروی در کتاب خود اینگونه می نویسد که توت را با شکم خالی میل کنند (چون توت را بخورند وقتی معده پاک بود زود ازمعد ه بشود و اندر تن هیچ خلط بر نیانگیزد) بهترین زمان خوردن توت، صبح به صورت ناشتا یا به هنگام عصر در فاصله بین ناهار و شام می باشد تا زود هضم شود و مواد غذایی آن به خوبی جذب بدن گردد. باید از خوردن توت به همراه مواد گوشتی خودداری کرد چرا که هضم آن را مشکل کرده و سبب ایجاد نفخ در شکم و روده می کند ابوبکر مطهر جمالی یزدی در کتاب فرخ نامه اینگونه نوشته است که اگر می خواهید میوه توت سفید، به رنگ سیاه در آید، چاله ای در نزدیکی درخت توت کنده و دو غربال توت سیاه در ریشه ی درخت انبار کنند تا سال دیگر درخت توت سفید، توت سیاه میوه بدهد و همچین اگر توت سفید در ریشه ی درخت سیاه ریخته شود میوه اش سفید خواهد شد.
کاهش فشار خون با توت

موادی که در توت وجود دارد برای کاهش فشار خون بسیار مفید است کربوهیدرات، ویتامین، کارتونئید سبب افزایش حجم خون در بدن می شود و برای بیمارانی که از افزایش فشار خون رنج می برند عالی است همچنین برای بیماریهای زنانه توت توصیه می گردد.
توت یک میوه ی ضد سرطان

طب پیشرفته ثابت کرده که توت خشک دارای مقدار زیادی روتین می باشد که در پیشگیری از سرطان روده موثر است روتین موجب خنک شدن خون می شود خونریزی را متوقف می کند باعث کاهش تورم و از بین رفتن ویروس ها می گردد به همین جهت اگر توت خشک هر روز مصرف شود در پیشگیری و درمان خونریزی مغزی، فشار خون بالا و خونریزی شبکیه و برونشیت مزمن موثر خواهد بود.

سلامت کبد و کلیه با توت

توت خشک همچنین برای سلامت کبد و کلیه نیز موثر است و موجب تقویت خون، بهبود ترشح بزاق یا مایعات بدن و خشکی بدن می شود. برای از بین بردن تشنگی هم خوب است کمبود آب و مایعات در بدن و خون سبب یبوست می شود که با خوردن توت این مشکل رفع می گردد.
با توت می توان اختلالات جنسی را درمان کرد

توت با تاثیرگذاری بر کارکرد بهتر کبد و کلیه موجب کیفیت قدست جنسی در آقایان می شود. مصرف توت برای درمان انزال زود رس، ناتوانی جنسی و دیگر اختلالات جنسی تاثیر عالی دارد.

خواص توت سفید

توت سفید دارای چربی، املاح معدنی، تانن و ویتامین های A و C است پوست خشک، شاخه های جوان و تازه ی درخت این میوه خاصیت ملینی دارد برای جذب بهتر مواد غذایی موجود در توت سفید باید صبح به صورت ناشتا یا هنگام عصر با معده ی خالی مصرف شود از توت خشک به عنوان دوست طحال و کبد هم نام برده اند. ریشه و برگ توت و جوشانده پوست آن ادرار آور است شیره برگ آن در گذشته به عنوان تب بر و تسکین دهنده ی زخم استفاده می شد عصاره برگ توت یک ضد سم بسیار قوی است هر ۱۰۰ گرم توت تازه و سفید دارای ۶۰ کالری انرژی است که چاق کننده هم نیست به همین دلیل برای بیماران قندی توصیه می شود که چای را با توت خشک میل کنند.

توت به دلیل داشتن مواد قندی سبب تقویت بدن می گردد آرامبخش بسیار قوی و ادرار آور است و برای درمان بیماریهای زخم معده و تنفسی نیز موثر است.

لیست زیر از خواص دیگر و مهم توت خشک می باشد که برای شما مخاطبان گردآوری شده است با ما همراه باشید:

۱- همانطور که پیش از این اشاره کردیم توت شیرین یا سفید طبع مرطوب و گرمی را دارا می باشد.

۲- از توت سفید میتوان به عنوان ملین در صبحانه به حالت ناشتا استفاده کرد.

۳- خوردن توت سفید در وعده های صبح و عصر باعث پاک کنندگی خون میشود.

۴- توت منجر به تقویت کبد می شود.

۵- این ماده غذایی تاثیر زیادی بر طحال دارد توجه داشته باشید که بالای غذاهای چربی و گوشتی خورده نشود.

۶- کم خونی و فقر آهن با خوردن این میوه جبران می شود.

۷- دم کرده برگ درخت توت باعث خنک شدگی و فروکش شدن التهاب می شود.

۸- و همچنین دم کرده برگ درخت توت باعث درخشان شدن چشم ها و از بین رفتن التهابشان می شود.

۹- با خوردن دمنوش برگ درخت توت روماتیسم درمان میشود.

۱۰- این میوه و برگ آن باعث بهبود سرفه و آسم می شود.

۱۱- آن دسته از افرادی که گرم مزاج میباشند از خوردن توت صرف نظر کنند و بنا به گفته ابوعلی سینا چنانچه قصد خوردن دارند باید پس از یک یا دو ساعت کمی سکنجبین بخورند.

۱۲- به علت وجود فسفر و کلسیم در توت خشک لثه کودکان تقویت شده و همچنین یک تأمین کننده انرژی مهمی برای سالمندان است.

۱۳- استحکام لثه و جلوگیری از کرم خوردگی دندان با جویدن صمغ درخت توت میسر می شود.

۱۴- این میوه خوشمزه چاق شدن به دنبال ندارد.

۱۵- جالب است بدانید این میوه شیرین جایگزین مناسبی برای قند در مورد بیماران دیابتی می باشد و چنانچه از آن دسته افرادی هستید که اسید اوره یا اوریک دارید بهتر است به جای قند از این میوه استفاده کنید.

با خوردن توت از ابتلا به سرطان پیشگیری کنید

انگور و توت هر دو جزو میوه های بسیار خوشمزه ای هستند که منبع بسیار عالی از فیتو نوترینتی به اسم “رزوراترول” (resveratrol) می باشد این ماده ی غذایی گیاهی بسیار خوشمزه نقش مهمی در پیشگیری از به وجود آمدن سرطان دارد و می تواند یک پیکار کننده ی بسیار قوی در برابر سلولهای سرطانی باشد.

استحکام قوه ی دیداری و شنیداری با خوردن توت خشک

در کشور چین رسم بر این است که برای تقوت دو قوه ی دیدن و شنیدن برگ درخت توت سفید را به عنوان چای دم کرده و میل می کنند و اعتقاد دارند با این کار سبب بهبود بینایی و شنوایی خود می شوند.

درمان آلرژی در فصل بهار با استفاده از توت خشک

همانطور که در مطالب قبل اشاره کردیم توت یک میوه ی سرشار از انواع ویتامین هاست یکی از این ویتامینهای پر خاصیت و پر مصرف که در بهبود سرماخوردگیها و آنفلوآنزا و جلوگیری از انواع حساسیت های فصلی نقش به سزایی دارد ویتامین (C) معروف است. حساسیتهای فصلی دارای عوارضی است که موجب می شود تا مدتها فرد از این مسئله رنج ببرد از جمله این ناراحتیها می توان به خارشهای دراز مدت، ریزش آب بینی و ریزش اشک و عطسه کردن های مداوم مخصوصا در اوایل صبح و همچنین کهیرهای پوستی که واقعا آزار دهنده است اشاره کرد اما با مصرف توت تا حدود زیادی شاهد بر طرف شدن این مشکل خواهید بود.

برطرف کردن سفیدی مو با معجزه گری به نام توت سفید

امروزه در همه کشورها با یک مشکل جدی روبه رو هستیم که شاید زیاد با افزایش سن رابطه ای نداشته باشد چرا که بیشتر افراد کم سن و سال و جوان نیز از این مشکل ناراحتند. مو همیشه نقش مهمی در زیبایی انسان ایفا می کند مخصوصا موهای پر پشت و سیاه که بسیار هم به جذابیت و دلفریبی فرد می افزاید اما با دیدن تار موهای سفید در میان لای موهای سیاه شاید فرد دیگر اعتماد به نفس سابق را نداشته باشد در اینجا است که به سراغ طب سنتی رفته و درمان مناسب آن یعنی استفاده از توت سفید را انتخاب می کنیم. امروزه بیشتر کشورها برای از بین بردن این مشکل یعنی سفید شدن موها از توت سفید به عنوان درمان استفاده می کنند توت سفید مملو از آنتی اکسیدانی به نام آنتو سیانید می باشد آنتی اکسیدان دارای فایده های بسیاری است که از مهمترین آنها می توان به پیشگیری از بیماریهای خطرناک قلبی و عروقی و کاهش کلسترول موجود در خون اشاره کرد.

بخشهای مهم توت که به عنوان دارو و درمان مهم است شامل :
شیره ی درخت توت، میوه و برگ و پوست شاخه های جوان و تازه

توت سفید نه تنها در ایران بلکه در برخی کشورهای دیگر نیز دارای طرفداران مخصوص به خود می باشد. در کشور های عربی با نام “توت الابیض” نامیده می شود از توت سفید می توان به هر روشی که دوست داشت استفاده کرد هم آن را به صورت تازه که از درخت چیده شده و خشک نشده باشد استفاده کرد یا به صورت کشمش آن را خشک کرده و در فصل زمستان آن را با چای داغ نوش جان کرد به هرحال به طریقی که خورده شود باز هم مفید و خوشمزه است.

آیا مصرف توت سفید در زمان بارداری توصیه می شود یا نه؟

هرچند که توت دارای مزایای فراوانی است و هر کسی می تواند با توجه به ذائقه اش آن را میل کند اما بعضی از پزشکان بر این باورند که زنان حامله باید از خوردن آن اجتناب کنند چرا که مصرف آن در زمان بارداری موجب به وجود آمدن حساسیت هایی در مادر می گردد که ممکن است به جنین در شکم مادر آسیب برساند.

با توجه به اینکه بعضی از افراد از توت بیشتر به عنوان دارو استفاده می کنند پس بهتر است از خشک شده آن استفاده نمایند تا هم بتوانند از ویتامینهای آن بهره گیرند هم اینکه توت خشک زیاد ایجاد حساسیت نمی کند. البته مادران باردار بعد از حمل وضع با خیال آسوده می توانند برای افزایش شیر خود از توت سفید چه به صورت تازه چه خشک شده استفاده کرده و لذت ببرند و بتوانند ویتامینها و املاحی که در توت وجود دارد را برای بدن خود و فرزندشان کسب کنند. میوه های خشک همیشه خوشمزه و دلچسب هستند که در فصل خود می توان آنها را خشک کرد یا از بیرون تهیه کرد و در فصلهای دیگر نوش جان کرد از جمله ی این میوه های خوشمزه و ناب می توان به انجیر، توت خشک و کشمش که دارای ارزش غذایی بسیار عالی هستند به عنوان میان وعده یا دور همی های خودمانی استفاده کرد.

آیا تا به حال چای برگ درخت توت را امتحان کرده اید؟

چای همیشه به عنوان یک نوشیدنی خوشمزه دارای طرفداران پر و پا قرصی است در کشور چین با برگهای درخت توت سفید یک چای خوشمزه درست کرده و می نوشند و بر این باورند که چای برگ درخت توت به تقویت قوه ی بینایی و شنوایی انسان کمک شایانی می کند این دم کرده باعث خنک شدن خون می شود و افروختگی بدن را پایین می آورد یک خونساز بسیار عالی است که به تصفیه ی خون نیز کمک می کند افرادی که از دردهای رماتیسم در عذابند با مصرف آن به تسکین دردهایشان کمک زیادی می کنند البته زمان خوب برای مصرف ،قبل از خوردن وعده های غذایی است ولی بهتر است با معده ی خالی مصرف شود تا اثربخشی بیشتری داشته باشد به طور کلی، بهترین زمان مصرف آن صبح به صورت ناشتا و یا هنگام عصر بین ناهار و شام می باشد تا زود هضم شده و مواد مغذی آن به طور کامل جذب بدن گردد از مصرف آن با غذاهای گوشتی و دیر هضم اکیداً خودداری شود چرا که موجب به وجود آمدن نفخ در شکم و روده ها می کند و مشکلاتی را به بار می آورد.

عوارض و مضرات توت سفید :

همانطور که خوردن هر چیزی دارای مزایایی است به موازات آن دارای معایبی نیز می باشد که هر کسی با توجه به شناختی که از مزاج خود دارد باید بداند خوردن چه چیزی برایش مفید و خوردن چه چیزی برایش ضرر دارد توت هم مانند سایر میوه ها دارای معایب و مزایایی است که بعضی از اشخاص از جمله کسانی که دارای مزاج گرم هستند باید از خوردن توت پرهیز کنند ابوعلی سینا به افراد گرم مزاج توصیه کرده اگر کسی که گرم مزاج است به خواهد توت میل کند خوب است که بعد از گذشت یک یا دو ساعت از خوردن توت کمی سکنجبین میل کند. همچنین در زمان بارداری نیز در مصرف توت چه سفید و چه سیاه باید خیلی مراقب بود چرا که برای زن حامله حساسیت برانگیز است و موجب آسیب به جنین می گردد و افراط در خوردن آن شخص را به اسهال و دل درد مبتلا می کند.

توت خشک عاملی برای لاغری:

همه ی ما می دانیم که اغلب خوردنیهای شیرین چاق کننده هستند و باعث چاقی می شوند که این کار سبب ناراحتی فرد می شود و کسانی که دوستدار اندام زیبا هستند اجباراً دست از خوردنی مورد علاقه ی خود می کشند اما بر خلاف آنها توت خشک اگرچه دارای طعم شیرین و خوشمزه است اما به سبب داشتن یک نوع فیبر، باعث کم شدن میل و اشتهای افراد به خوردن غذا میشود فرد را دچار چاقی نمی کند چرا که توت خشک به علت همان فیبر سبب می گردد تا حجم کمی از مواد غذایی استفاده شود و فرد لاغر گردد و از جهت چاق شدن نگرانی و دلهره نداشته باشد. توت خشک سبب می شود که فرد از خوردن بیش از اندازه ی غذا خود داری کند چرا که دارای انرژی زیادی است که با خوردن آن نیاز به غذای بیشتر کمتر احساس می شود.

فیبری که در توت سفید نهفته است برای پایین آوردن کلسترول خون بسیار مناسب است هم چنین باعث تسریع در هضم غذا می گردد اگر هر روز یک سوم فنجان توت خشک استفاده کنید مطمئن باشید که به مقدار ۲۰% از فیبر مورد نیاز خود را جبران می کنید.

توت سفید به علت نداشتن چربیهای اشباع شده سبب چاقی نمی شود پس نگرانی در این مورد وجود ندارد برگهای توت سفید در پیشگیری از ابتلا به بیماری قند تاثیر به سزایی دارد.امروزه دانشمندان با تحقیقاتی که بر روی میوه ی توت و همچنین برگهای درخت توت سفید انجام داده اند به نتایج حیرت آوری دست یافته اند که محققان را در بهت و حیرت فرو برده است برگ درخت توت سفید دارای ترکیب خاصی به نام DNJ می باشد که سبب می گردد تا مقدار قند مصرف شده ی کمی جذب خون گردد و در عوض حجم مقدار قندی که از بدن خارج می گردد بیشتر باشد.

مضرات توت خشک

طبق مطالعات انجام گرفته ثابت شده است که DNJ موجود در توت موجب پیشگیری از دیابت می شود بنابراین به راحتی می توانید با نوشیدن چای برگ توت میزان قند خون خود را کنترل کنید.

ممکن است بسیاری از مواقع متوجه پیشگیری و پرهیز های افراد دیابتی بوده باشید آنها برای کنترل و کاهش قندخون خود از توت سفید خشک مصرف میکنند.

سوربیتول قند موجود در توت می باشد و با وجود اینکه برای کبد بسیار مفید است اما از متابولیزه شدن توسط کبد فرار کرده و وارد خون می شود و باید بدانید که در بیماران دیابتی از اهمیت بالایی برخوردار است چراکه سوربیتول توانایی وارد شدن به فضای خلفی عدسی چشم دارد و به خاطر داشتن بار اسمزی زیاد سبب بالا رفتن فشار درون کره چشم می شود.

باید بدانید افرادی که مستعد پیشرفت بیماری دیابت می باشند در معرض فشار داخل چشم و کاتاراکت هستند و این تصور و باور غلط که کشمش و توت سالمتر از قند هستند باعث شده بیماران دچار سو تفاهم شوند و هر چقد که دلشان میخواهد از آن ها استفاده کنند باید توجه داشته باشید هر چند این میوه ها سالمتر از قند ها می باشد اما دلیل نمیشود که بدون حساب و کتاب هم مصرف شوند. طبق اصول پزشکی میزان مصارف قندی ساده در بیمارانی که مبتلا به قند خون هستند نباید بیش از ۵ درصد کل کالری باشد.بنابراین بیماران دیابتی با رعایت سقف حداکثر ۵ درصد کالری بهتر است از میوه های خشک همچون کشمش استفاده کنند چرا که کشمش نسبت به توت دارای سوربیتول کمتری است و خطری برای فشار داخل چشم بیماران دیابتی ندارد.

پس دانستیم توت سفید جایگزین مناسبی برای تامین قند مصرفی بدن بیماران دیابتی می باشد به شرطی که در مصرف آن تعادل داشته باشید و از زیاده روی پرهیز کنید استفاده از این میوه خوشمزه و مفید برای همه اشخاص مناسب است اما با این تفاوت که بیماران دیابتی روزانه فقط ۱ الی ۲ قاشق غذاخوری میتوانند استفاده کنند و نکته مهمی که توجه داشتن به آن خالی از لطف نیست این است که پیشنهاد میکنیم از توت تازه استفاده کنید چرا که توت تازه نسبت به توت خشک از قند کمتری برخوردار است.

مهاباد/پایگاه خبری بالویز/۹۹/۰۸/۲۴-۱۹:۵۰/ش