سایه تاریک مهمان ناخوانده (کرونا) در مهاباد همچنان قربانی می گیرد

به قلم رحیم بایزیدی/مدیر مسئول مهاباد/بالویز/ مهمان ناخوانده ای که نزدیک به هشت ماه وارد زندگی جهان شده اینک به عنوان بزرگترین بحران هزار سوم،جهان را تحت تاثیر قرار داده است. به گزارش سرویس تحلیل ،پایگاه خبری بالویز، کرونا پدیده هزاره سوم  است که ابعاد مختلف زندگی انسانی را تحت تاثیر قرارداده و اثرات منفی […]

به قلم رحیم بایزیدی/مدیر مسئول

مهاباد/بالویز/ مهمان ناخوانده ای که نزدیک به هشت ماه وارد زندگی جهان شده اینک به عنوان بزرگترین بحران هزار سوم،جهان را تحت تاثیر قرار داده است.

به گزارش سرویس تحلیل ،پایگاه خبری بالویز، کرونا پدیده هزاره سوم  است که ابعاد مختلف زندگی انسانی را تحت تاثیر قرارداده و اثرات منفی آن در انواع طیف دیده می شود.

بزرگترین بحران جامعه بشری در جهان امروزی کرونا است ، وقتی بحرانی در جهان خود را نشان می دهد ، بلافاصله همه جهان را تحت تاثیر قرار می دهد.

شیوع کرونا در جهان در حال تغییر بسیاری از پارادایم ها و عادات جوامع شده است ، این بحران در تمام رکن های جامعه رسوخ کرده  و برای مهار آن جهان در تلاش است که آنتی ویروس آن کشف کند .

در مقام انسان بدانیم ما همه با هم در این وضعیت قرار گرفته ایم پس به جای اندیشیدن به تقسیم نژاد و قومیت باید به این فکر کنیم که همه ما ناگزیر از یک گونه هستیم.

اپیدمی ها گروهی از بیماری ها هستند که گویی آینه ای در اختیار ما قرار می دهند، اپیدمی ها تا حدی تاریخ را شکل داده اند چرا که انسان ها را ناگزیر به سوی اندیشیدن درباره پرسش های بزرگ سوق می دهد.

به منزله نوع انسان با یکدیگر کار کنیم، برای مراقبت از یکدیگر ساماندهی شویم تا بدانیم سلامتی آسیپ پذیر ترین افراد در میان ما عامل تعیین کننده برای سلامتی همه ما است و اگر برای چنین کاری آماده نباشیم هرگز برای مقابله با این چالش ها آماده نخواهیم بود.

بیماری های عالم گیر آینه ای برای نشان دادن کیستی های ما هستند این آینه فقط طرف تاریک بشر را نشان نمی دهد بلکه طرف قهرمانانه را هم نشان می دهد.

اما آنچه امروز در این شهرستان شاهد آن هستیم رشد صعودی افزایش فوتی این بیماری است و حال این سوال مطرح می شود که نقش شهروندان و مسئولین جهت کنترل و مهار آن چقدر بوده است ؟ و یا اینکه آیا ما در برخورد با این ویروس ساده برخورد کرده ایم یا اینکه تغییر و ماهیت ویروس فرق کرده است ؟

سبک زندگی مردم و مسائل قومی و فرهنگی و علایق خانوادگی در تار و پود خانواده ها تنیده شده است و این موجب شده است که در بدترین شرایط ، مردم دست از رفتار های اجتماعی خود (دید و بازدید) بر ندارند و این طبیعی که انتقال بیماری در شهرستان بیشتر شود.

بر اساس نظریه پزشکان بیماری های زمینه ای یکی دیگر از عوامل فوتی های کرونا به شمار می رود که با اندکی تامل می توان با مراقبت های بهداشتی از ابتلای این افراد به کرونا جلوگیری کرد.

افراد مبتلا به کرونا به دلبل عدم رعایت قرنطینه خانگی و سرپیچی از پروتکل های بهداشتی و حضور در بین افراد خود موجب انتشار عفونت در بین شهروندان شده و این روند موجب افزایش نسبی شده است.

بزرگترین عامل جلوگیری در برابر این بیماری ماسک است ، که متاسفانه در بین شهروندان چندان مورد اهمیت نیست وعدم استفاده  می تواند عواقب جبران ناپذیری به همراه داشته باشد .

ضمانت اجرایی اعمال قانون و پروتکل های بهداشتی در اوایل فراهم نشده بود و هر وقت پروتکل ها دارای ضمانت اجرایی نباشند قطعا” بعضی افراد هستند که از چراغ قرمز عبور کنند و این می تواند موجب آسیب به خود و جامعه باشد .

آمار سه رقمی فوت مبتلایان به این بیماری و خیزش مرگ در مهاباد نشانه خوبی برای این شهرستان نیست و این مستلزم آن است ستاد مبارزه با کرونا شهرستان با هماهنگی مسئولین ارشد ، استفاده از رسانه های مردمی و ملی  و متخصصین این حوزه ، در جهت کاهش و مبارزه  و در راستای سلامت شهروندان ، همصدا قدم بردارند .

در چنین شرایطی اطلاع رسانی، تلاش برای افزایش آگاهی به موضوع سلامتی به طور کلی و بیماری کووید ۱۹ به شکل اختصاصی مبتنی بر ویژگی‌های فرهنگی و اجتماعی هر منطقه و تشویق  به مشارکت در توسعه برنامه‌های بهداشتی پایه می تواند به عنوان یک راهکار برای عبور از بحران فوق بوده و فرصت مناسبی  برای اطلاع رسانی و حساس سازی جامعه و دولت در خصوص اهمیت سلامت در خانواده و جامعه است.

 

مهاباد/پایگاه خبری بالویز/۹۹/۰۷/۲۸/۲۰:۰۰/د