چهارمین فصل کاوش “نجات بخشی”درحوضه رودخانه زاب پیرانشهر آغاز شد

مهاباد-بالویز،سفیر-مدیرکل میراث‌فرهنگی آذربایجان‌غربی از آغاز چهارمین فصل کاوش ‌های نجات‌بخشی در حوضه رودخانه زاب پیرانشهر خبر داد. به گزارش سرویس تاریخی ،پایگاه خبری تحلیلی بالویز“جلیل جباری” با اعلام این مطلب اظهار کرد: مطالعات و پژوهش‌های باستان‌شناسی در حوضه رودخانه زاب پیرانشهر از سال ۹۵ تاکنون شروع شده است . وی افزود: در شهریور ماه چهارمین […]

مهاباد-بالویز،سفیر-مدیرکل میراث‌فرهنگی آذربایجان‌غربی از آغاز چهارمین فصل کاوش ‌های نجات‌بخشی در حوضه رودخانه زاب پیرانشهر خبر داد.

به گزارش سرویس تاریخی ،پایگاه خبری تحلیلی بالویز“جلیل جباری” با اعلام این مطلب اظهار کرد: مطالعات و پژوهش‌های باستان‌شناسی در حوضه رودخانه زاب پیرانشهر از سال ۹۵ تاکنون شروع شده است .

وی افزود: در شهریور ماه چهارمین فصل کاوش ‌های نجات‌بخشی با پژوهش بر روی بیش از ۱۰ محوطه تاریخی در این شهرستان آغاز شده است.

او بیان کرد: قدیمی‌ترین بقایای کشف شده در این محدوده نشان می‌دهد این محدوده در دوران ماقبل از تاریخ مسکونی بود و سابقه سکونت و حضور انسان در این پهنه به حدود ۳۰ هزار سال پیش برمی‌گردد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی ادامه داد: بیشترین تمرکز مطالعات در محوطه تاریخی دو روستای سوغانلو و کاسه‌گران متمرکز شده و ۱۰ تیم باستان‌شناسی از طرف اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان و پژوهشکده باستان‌شناسی به انجام مطالعات در این محدوده اقدام به خواهند کرد.

او با اشاره به اینکه این مطالعات یکی از بزرگترین کاوش‌های نجات‌بخشی در تاریخ باستان‌شناسی کشور محسوب می‌شود، تصریح کرد: با مطالعه بیش از ۳۰ فصل از محوطه‌های تاریخی حوضه رودخانه زاب، اکنون مطالعات ارزشمندی در حوزه باستان‌شناسی جنوب دریاچه ارومیه در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

“جباری” خاطرنشان کرد: در پایان این مطالعات کتاب مجموعه مقالات علمی این پژوهش‌ها چاپ و در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهند گرفت.

او در پایان راه‌اندازی موزه پیرانشهر برای نمایش دستاورد‌های باستان‌شناسی حوضه رودخانه زاب را ضروری دانست و گفت: تلاش خواهد شد تا دستاورد‌های این کاوش‌ها در نمایشگاهی با این مضمون به نمایش دربیاید.

مهاباد-پایگاه خبری تحلیلی بالویز-۹۹/۰۶/۲۵-۱۰:۵۹/س