تپه های تاریخی گردهلیشه و گرد حجم شهرستان مرزی سردشت تعیین حریم می شود

مهاباد-بالویز،سفیر–رییس اداره میراث‌فرهنگی،سردشت از آغاز عملیات تعیین حریم تپه های تاریخی “گردهلیشه ” و” گردحجم” در این شهرستان خبرداد. به‌گزارش سرویس فرهنگی و هنری ،پایگاه خبری تحلیلی بالویز« صلاح محمدی» شهریور با اعلام این مطلب اظهار کرد: این عملیات با هدف حفاظت بهتر و به منظور جلوگیری از تجاوز و یا تخریب آثار تاریخی انجام […]

مهاباد-بالویز،سفیررییس اداره میراث‌فرهنگی،سردشت از آغاز عملیات تعیین حریم تپه های تاریخی “گردهلیشه ” و” گردحجم” در این شهرستان خبرداد.

به‌گزارش سرویس فرهنگی و هنری ،پایگاه خبری تحلیلی بالویز« صلاح محمدی» شهریور با اعلام این مطلب اظهار کرد: این عملیات با هدف حفاظت بهتر و به منظور جلوگیری از تجاوز و یا تخریب آثار تاریخی انجام می‌شود.

او افزود:عملیات تعیین حریم با پیگیری‌های اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان و اخذ مجوز از پژوهشکده باستان‌شناسی آغاز شده است.

رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سردشت ادامه داد:عملیات تعیین حریم با گمانه‌زنی‌ها متعدد در اطراف محوطه‌های تاریخی و با اعماق مختلف انجام شده و در انجام این کار از نیروهای محلی نیز استفاده می‌شود.

او عنوان کرد: برای تعیین حریم یک تپه باستانی حداقل صد و ۵۰ میلیون ریال اعتبار لازم است.

تپه تاریخی گردهلیشه واقع در روستای ساوان و گردحجم روستای نیوچوان این شهرستان واقع شده است.

شهرستان مرزی سردشت یکی از شهرهای استان آذربایجان غربی است که در جنوب این استان واقع شده است .

حمام بیستون سردشت مربوط به دوران قاجاریه و پل قلاتاسیان مربوط به دوران ساسانی كه در دوران قاجاریه بازسازی شده و همچنین ۳۳ تپه تاریخی در این شهرستان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده اند.

۲ منطقه نمونه گردشگری شامل آبشار ۹۰ متری شلماش و چشمه خروشان آب معدنی گراوان در فهرست آثار ملی قرار گرفته و به ثبت رسیدند.

مهاباد-پایگاه خبری تحلیلی بالویز-۹۹/۰۶/۲۳-۱۰:۵۵/ی