ماهی های دریاچه زریوار خفه می شوند

مهاباد-بالوز،سفیر– رئیس اداره محیط زیست مریوان گفت: تلف شدن ماهی های دریاچه زریوار در دستور کار اداره محیط زیست این شهرستان قرار گرفت. به گزارش سرویس محیط زیست ،پایگاه خبری تحلیلی بالویز«ابراهیم همت‌بلند »  اظهار داشت: در روزهای اخیر شاهد تلف شدن ماهی های دریاچه زریوار بودیم که در چهار سال گذشته در این فصل […]

مهاباد-بالوز،سفیر– رئیس اداره محیط زیست مریوان گفت: تلف شدن ماهی های دریاچه زریوار در دستور کار اداره محیط زیست این شهرستان قرار گرفت.

به گزارش سرویس محیط زیست ،پایگاه خبری تحلیلی بالویز«ابراهیم همت‌بلند »  اظهار داشت: در روزهای اخیر شاهد تلف شدن ماهی های دریاچه زریوار بودیم که در چهار سال گذشته در این فصل از سال تکرار می‌شود، لذا بررسی این موضوع در دستور کار اداره حفاظت محیط زیست قرار گرفت.

و ی افزود: در تحقیقات و بررسی‌های به عمل آمده مشخص شد به دلیل افزایش فعالیت‌های پلانکتونی و جلبکی آب زریبار و افزایش دما، اکسیژن محلول در آب کم شده و خفگی ماهیان دریاچه اتفاق می‌افتد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست مریوان یادآور شد: تغذیه گرایی آب زریبار یکی از اصلی‌ترین تهدیدهای این دریاچه و علت اصلی مرگ ماهیان است که این مورد به دلیل ورود فاضلاب انسانی و کود حیوانی به تالاب و از همه مهمتر نحوه صید ماهی به روش استفاده از مواد نیترات زا از جمله جو پوسیده بوده که توسط ماهی‌گیران در دریاچه زریبار معمول شده است.

و تاکید کرد: این نوع ماهیگیری، ورود فاضلاب روستاهای اطراف و از همه مهمتر ورود کود حیوانی از مزارع اطراف به داخل دریاچه زریوار، در آینده باعث کهولت زود رس و نابودی این اثر طبیعی خواهد شد.

همت ‌بلند اضافه کرد: ماهیان تلف شده از نوع کاراس، اردک‌ماهی و فیتوفاک (ماهی سفید) است که در تمام دریاچه وجود دارند که بعد از تلف شدن باد اجساد ماهیان را به ساحل شرقی دریاچه محل گردشگری می‌کشاند و گردشگران شاهد ماهیان تلف شده، می‌شوند.

تالاب آب شیرین زریبار یا زریوار در فاصله ۳ کیلومتری غرب شهر مریوان، در استان کردستان و از مکان‌های دیدنی و گردشگری این استان و شهر مریوان است.

آب تالاب شیرین است و از تعدادی چشمهٔ کف‌جوش و بارش تأمین می‌شود.

محیط تالاب حدود ۲۲، ۵کیلومتر و میزان متوسط بارندگی ۷۸۶ میلی‌متر در سال است.

این دریاچه ۱۰۲اُمین اثر طبیعی است که توسط سازمان میراث فرهنگی در ۲۰ بهمن ۱۳۸۹ در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفت.

مهاباد-پایگاه خبری تحلیلی بالویز-۹۹/۰۶/۱۳ -۱۶:۱۳/پ