بیش از ۲۰ هزار راس دام در بوکان علیه بیماری تب کنگو سم پاشی شد

مهاباد-بالویز،سفیر-رییس شبکه دامپزشکی بوکان گفت: ۲۰ هزار و ۸۶۵ راس دام سبک و سنگین در این شهرستان علیه بیماری ویروسی تب کریمه کنگو سمپاشی شدند. به گزارش سرویس سلامت ،پایگاه خبری تحلیلی بالویز«اسماعیل محمدیانی» اظهار داشت :تب خون‌ریزی دهنده کریمه کنگو یک بیماری ویروسی مشترک بین انسان و دام است که از طریق گزش کنه، […]

مهاباد-بالویز،سفیر-رییس شبکه دامپزشکی بوکان گفت: ۲۰ هزار و ۸۶۵ راس دام سبک و سنگین در این شهرستان علیه بیماری ویروسی تب کریمه کنگو سمپاشی شدند.

به گزارش سرویس سلامت ،پایگاه خبری تحلیلی بالویز«اسماعیل محمدیانی» اظهار داشت :تب خون‌ریزی دهنده کریمه کنگو یک بیماری ویروسی مشترک بین انسان و دام است که از طریق گزش کنه، ترشحات دام آلوده، خون دام‌های آلوده، لاشه‌های ذبح شده و له کردن کنه آلوده به انسان منتقل می‌شود و می‌تواند باعث بیماری شود.

وی ادامه داد: هرساله برای پیشگیری از شیوع تب کریمه کنگو اقداماتی انجام می‌شود، اما لازم است برای پیشگیری از شیوع این بیماری، دامداران دام‌ها و محیط اطراف آنها را سمپاشی کنند.

رییس شبکه دامپزشکی بوکان اضافه کرد: با توجه به فصل گرما و ازدیاد جمعیت حشرات و احتمال وقوع بیماری‌هایی همچون تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، دامداران علاوه بر سم‌پاشی مسایل ایمنی را در دستور کار خود قرار دهند.

«محمدیانی» راه‌های انتقال بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (CCHF) را از طریق گزش کنه، نیش حشرات، تماس با خون یا ترشحات مبتلایان، له کردن کنه، تماس با لاشه حیوانات، خون و ترشحات دام‌های آلوده  عنوان کرد و افزود:  بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یک بیماری مشترک بین انسان و دام است که در دام هیچگونه نشانه‌ای ندارد و بعد از یک دوره نهفتگی حدود یک هفته‌ای و تب بهبود می‌یابد.

“رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان بوکان”  گفت: علایم این بیماری در انسان همراه با تب ، لرز ، درد عضلانی و خون‌ریزی در بافت‌ها و اندام‌های بدن است و مرگ و میر در این بیماری بالا است.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه بیماری در دام علایم چندانی ندارد، برای از بین بردن ویروس عامل بیماری در لاشه دام‌ها، در کشتارگاه ها مدت ۲۴ ساعت لاشه دام‌ها در دمای منفی چهار درجه سانتیگراد نگهداری می‌شود.

رییس شبکه دامپزشکی بوکان ادامه داد: دامداران باید برای مبارزه با کنه‌های دامی و پیشگیری از این بیماری ضمن بهسازی اماکن دامی خود، دام‌ها و جایگاه‌های نگهداری آنها را به‌صورت دوره‌ای در فصل گرما با سموم مخصوص دامی سمپاشی کنند.

مهاباد-پایگاه خبری تحلیلی بالویز-۹۹/۰۶/۱۳-۱۰:۵۰/پ