بیش از ۴ میلیارد ریال مطالبه کلزاکاران مهابادی پرداخت شد

مهاباد-بالویز،سفیر– مدیر جهاد کشاورزی مهاباد ،گفت : ۴.۱ میلیارد ریال مطالبه کلزاکاران مهابادی پرداخت شد به گزارش سرویس اقتصادی ،پایگاه خبری تحلیلی بالویز « جعفر ایمانیان» افزود: تمامی مطالبات کلزاکاران این شهرستان که در مجموع چهار میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریال بوده به حساب زارعین واریز شده است. « ایمانیان» اظهار کرد: امسال در مجموع […]

مهاباد-بالویز،سفیر– مدیر جهاد کشاورزی مهاباد ،گفت : ۴.۱ میلیارد ریال مطالبه کلزاکاران مهابادی پرداخت شد

به گزارش سرویس اقتصادی ،پایگاه خبری تحلیلی بالویز « جعفر ایمانیان» افزود: تمامی مطالبات کلزاکاران این شهرستان که در مجموع چهار میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریال بوده به حساب زارعین واریز شده است.

« ایمانیان» اظهار کرد: امسال در مجموع ۸۹ تُن دانه روغنی کلزا از مزارع این شهرستان برداشت و با قیمت تضمینی ۴۶ هزار و ۶۰۲ ریال از کشاورزان خریداری شد.
وی ادامه داد: در سال زراعی جاری بیش از ۹۵ هکتار از مزارع آبی این شهرستان به کشت دانه روغنی کلزا اختصاص یافته بود اما به دلیل سرمازدگی بهاره تنها ۶۰ هکتار از آن قابلیت برداشت محصول داشت و ۳۵ هکتار نیز غیرقابل برداشت بود.
مدیر جهاد کشاورزی مهاباد خاطر نشان کرد: امسال علاوه بر اولویت توزیع کود شیمیایی یارانه‌دار بین کلزاکاران این شهرستان، در مجموع ۱۰۰ لیتر کود مایع و ۴۰۰ کود پودر ویژه کلزا به صورت رایگان بین کلزاکاران مهاباد توزیع شده است.
وی بیان کرد: با توجه به اینکه خرید کلزا به صورت تضمینی بوده و محصول تولید شده تنها با این قیمت باید تحویل کارخانه‌های تولید روغن داده شود، فرصتی برای ورود دلالان به بازار کلزا وجود ندارد.
کشت کلزا در اوایل شهریورماه آغاز می‌شود و برای جوانه‌زدن و رویش اولیه نیازمند آبیاری است؛ این محصول با شروع بارش‌های پاییزه نیازی به آبیاری ندارد و برداشت آن در اواخر خرداد و اوایل تیر سال بعد انجام می‌شود.
تامین روغن مورد نیاز کشور و جلوگیری از خروج ارز، تامین علوفه مورد نیاز دام و طیور و تامین امنیت غذایی و سلامت جامعه از اهداف توسعه کشت دانه‌های روغنی است.
کشت دانه‌ روغنی کلزا در تناوب با گندم موجب تقویت خاک و پایداری تولید گندم در کشور می‌شود و ترویج آن طی سال‌های اخیر تدبیری از سوی مسوولان برای افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی آذربایجان‌غربی بوده است.
شهرستان مهاباد دارای ۸۰ هزار هکتار زمین مستعد کشاورزی است که از این مقدار ۳۰ هزار هکتار به صورت آبی و ۵۰ هزار هکتار به صورت دیم کشت می‌شود.
مهاباد-پایگاه خبری تحلیلی بالویز – ۹۹/۰۵/۲۶ – ی – ۸:۰۸