تپه و قلعه سنگان اشنویه را بیشتر بشناسید

مهاباد-بالویز”سفیر– یکی از آثار فرهنگی و تاریخی شهر اشنویه تپه و قلعه سنگان است که با قدمتی ۷۰۰ساله یکی از آثار مهم تاریخی شمال غرب کشور است  به گزارش سرویس فرهنگی و هنری ،پایگاه خبری تحلیلی بالویز ” قلعه معروف و تاریخی سنگان در ۵٫۳ کیلومتری جنوب اشنویه در روستای سنگان واقع شده است، این […]

مهاباد-بالویز”سفیر– یکی از آثار فرهنگی و تاریخی شهر اشنویه تپه و قلعه سنگان است که با قدمتی ۷۰۰ساله یکی از آثار مهم تاریخی شمال غرب کشور است 

به گزارش سرویس فرهنگی و هنری ،پایگاه خبری تحلیلی بالویز ” قلعه معروف و تاریخی سنگان در ۵٫۳ کیلومتری جنوب اشنویه در روستای سنگان واقع شده است، این قلعه تاریخی که در سال‌های اخیر به نام قلعه موسی خان مشهور بوده با قدمتی بیش از ۷۰۰ سال یکی از آثار مهم تاریخی شمال غرب کشور است و پس از سالیان دراز محل زندگی سران ایل زرزا بوده است.

این قلعه هم اکنون بعد از صدها سال سکونت ایل زرزا بخش هایی از آن تخریب شده و در قسمتی از آن به مالکیت حاج شریف زرزا بزرگ ایل زرزا درآمده و در آن سکونت دارند.

قلعه سنگان بربالای تپه ای دایره ای شکل به ارتفاع ۳۰ متر از سطح روستا در زمینی به مساحت ۲۰۰۰ متر و با ۷۰۰ متر مربع زیر بنا قراردارد، قلعه تماماً روی تپه قرار دارد و دارای بخش های اندرونی و بیرونی است که ضلع شرقی محل نشیمن مردان و ضلع غربی این قلعه محل نشیمن زنان بوده است.

قلعه به صورت دو طبقه بنا شده و دارای سه برج نگهبانی و دیده بانی در سه گوش آن است، ساختمان قلعه با ۲۰ اتاق نشیمن و ۵ پیش خان احداث شده و هم اکنون قسمتی از دیوار های سمت غربی فرو ریخته و قسمت شرقی در حال حاضر محل سکونت است.

قلعه تقریباً به صورت مربعی شکل بوده و در دو طبقه با استفاده از مصالح سنگ، آجر، خشت و تیرهای چوبی نما ساخته شده که در ضلع جنوبی از آجر نما استفاده شده است. دیوارهای قلعه اکثراً چندین متر عرض داشته تا در مقابل حمله ها و دستبرد دشمنان از استحکام برخوردار باشد، این اثر فرهنگی با تایید اعضای شورای ثبت آثار غیر منقول فرهنگی و طی شماره ۳۲۷۱۸ در سال ۹۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مهاباد-پایگاه خبری تحلیلی بالویز – ۹۹/۰۵/۱۲ -ی – ۲۰:۱۰

رحیم بایزیدی
تازه ترین نوشته های رحیم بایزیدی (دیدن همه)