بیش از ۲۰۰هزار هکتار زمین برای اجرای آبیاری نوین در آذربایجان غربی مستعد هستند

مهاباد-بالویز”سفیر-مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی نیز گفت:۲۶۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این استان برای اجرای طرح های آبیاری نوین مستعد هستند. به گزارش سرویس اقتصادی ، پایگاه خبری تحلیلی بالویز “علی اصغرزاده افزود: از این میزان در سطح ۶۶ هزار هکتار شیوه های نوین آبیاری اجرا شده‌است […]

مهاباد-بالویز”سفیر-مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی نیز گفت:۲۶۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این استان برای اجرای طرح های آبیاری نوین مستعد هستند.

به گزارش سرویس اقتصادی ، پایگاه خبری تحلیلی بالویز “علی اصغرزاده افزود: از این میزان در سطح ۶۶ هزار هکتار شیوه های نوین آبیاری اجرا شده‌است که ۲۲ هزار و ۲۲۱ هکتار آن اجرا شده است

وی ادامه داد: از کل مجموع ۲۶۵ هزار هکتار اراضی مستعد برای پیاده سازی شیوه آبیاری‌های نوین حدود ۶۱ هزار و ۵۷۱ هکتار از محل ساماندهی آبهای مرزی استان با ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی  در استان طراحی شده و در حال اجراست.

اصغرزاده گفت: بخشی از اعتبارات این طرح ها استانی و بخشی نیز ملی بوده که تا کنون یک‌هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برای آن هزینه شده و برای اتمام آن به ۳۰۰ میلیارد تومان نیز نیاز است.

وی اضافه کرد: از کل ۶۱ هزار و ۵۷۱ هکتار نیز ۱۳ هزار هکتار در شهرستان پیرانشهر در جنوب آذربایجان‌غربی تحت پوشش این طرح بوده و بقیه در شهرستان‌های شمالی اجرایی می‌شود.

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی بیان کرد: در شیوه نوین آبیاری میزان مصرف در هر متر مکعب چهار هزار و ۴۰۰ متر مکعب است که با اتمام طرح های آبیاری تحت فشار در شمال استان سالانه افزون بر ۲۷۰ میلیون متر مکعب صرفه جویی رخ می‌دهد.

وی ادامه داد: این درحالی است که در شیوه آبیاری غرقابی در هر هکتار ۱۰ هزار متر مکعب مصرف آب وجود دارد که با توجه به الگوی کشت محصول و زراعی و باغی بودن این میزان متفاوت است.

اصغرزاده گفت: مزایای این طرح این است که در حالت عادی جوی پشته ها را از بین نمی‌برد و به تسطیح نیازی نیست و ماندابی نیز در مزارع رخ نمی‌دهد.

وی افزود: در این روش مزارع به صورت یکپارچه آبیاری می‌شود و در تولید با افزایش ۸۰ تا ۱۰۰ درصدی همراه است.

وی ادامه داد: کاهش هزینه کارگری و ارائه کود به صورت محلول از مزایای دیگر این طرح هاست و مواد آلی زمین نیز به استفاده علف های هرز نمی‌رسد.

مدیرآب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی بیان کرد: تمام آب رها شده به پای گیاه روانه شده و از فرسایش خاک نیز به نحو موثری جلوگیری می‌شود.

وی با اشاره به حمایت های دولت در این راستا ادامه داد: تسهیلاتی به متقاضیان در این راستا پرداخت می‌شود که براساس استاندارد اعلام شده برای هر هکتار زمین به روش آبیاری قطره ای ۱۷.۵ میلیون تومان یارانه دولتی تعلق می‌گیرد.

وی افزود: در زمینه آبیاری بارانی نیز ۱۰.۵ میلیون تومان کمک بلاعوض دولتی ارائه می‌شود و برای آبیاری کم فشار نیز به ازای هر هکتار ۷.۵ میلیون تومان تسهیلات بلاعوض دولتی پرداخت می‌شود.

اصغرزاده گفت: تنها پروژه ای که در بخش کشاورزی هرگز متوقف نشده و اعتبارات آن از سالی به سال بعد منتقل می‌شود،بخش آبیاری نوین است .

وی اضافه کرد: در سال ۱۳۹۸ در آذربایجان‌غربی بیش از چهار هزار هکتار تجهیز اراضی به آبیاری نوین توسط کشاورزان اجرا شد.

این مسئول با اشاره به اینکه آذربایجان غربی با عملکرد یک‌هزار هکتار در ۲ ماهه اول سال جاری دارای رتبه اول کشور در این زمینه است، گفت: در این زمینه حمایت صددرصدی دولت وجود دارد.

مهاباد- پایگاه خبری تحلیلی بالویز– ۹۹/۰۵/۰۲/ پ / ۱۸:۳۸