کشت نشایی محصولات بهاره در ۱۸ هکتار از اراضی زراعی میاندوآب

مهاباد-بالویز”سفیر-مدیرجهادکشاورزی میاندوآب گفت:۱۸ هکتار از زمین‌های کشاورزی این شهرستان در سال زراعی جاری به کشت نشایی محصولات بهاره اختصاص یافته‌ است به گزارش سرویس اقتصادی ، پایگاه خبری تحلیلی بالویز”  علی دیانتی اظهار کرد: در سال‌های اخیر توسعه و ترویج کشت محصولات کم آب‌بر نظیر کلزا، زعفران، پسته و سنجد به عنوان جایگزینی مناسب برای […]

مهاباد-بالویز”سفیر-مدیرجهادکشاورزی میاندوآب گفت:۱۸ هکتار از زمین‌های کشاورزی این شهرستان در سال زراعی جاری به کشت نشایی محصولات بهاره اختصاص یافته‌ است

به گزارش سرویس اقتصادی ، پایگاه خبری تحلیلی بالویز”  علی دیانتی اظهار کرد: در سال‌های اخیر توسعه و ترویج کشت محصولات کم آب‌بر نظیر کلزا، زعفران، پسته و سنجد به عنوان جایگزینی مناسب برای محصولاتی با نیاز آبی بالا و کشت نشائی محصولات بهاره از جمله چغندرقند، پیاز، گوجه فرنگی، فلفل، خیار جهت کاهش مصرف آب کشاورزی در اولویت کاری این مدیریت قرار دارد.

وی با بیان اینکه کاهش هزینه‌های کارگری، وجین‌کاری و کنترل علف‌های هرز از مزایای کشت نشایی است، افزود: ایجاد خزانه نشا به‌ویژه در محیط‌های گلخانه‌ای از برنامه‌های آتی جهاد کشاورزی است.

مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب در ادامه با بیان اینکه امسال ۲۵۱ هکتار از اراضی این شهرستان به کشت محصول کلزا اختصاص یافته است، اظهار داشت: در سایه هنر مدیریت تولیدکنندگان و زحمات ارزشمند کارشناسان متخصص جهاد کشاورزی، وضعیت مزارع کلزای این شهرستان، توسط محققان مرکز تحقیقات کشور و سایر بازدیدکنندگان در سطح استانداردهای کشورهای اروپا ارزیابی شد.

وی همچنین با اشاره به فعالیت‌های شاخص، ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها، چالش‌ها، مسائل و مشکلات بخش کشاورزی، اظهار کرد: کاهش نزولات جوی، تغییرات اقلیمی، وجود محدودیت در منابع آبی از یک‌سو و اجرای برنامه‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه و کاهش حق‌آبه شهرستان در سال‌های اخیر از سوی دیگر، تولید محصولات کشاورزی را تحت‌تاثیر قرار داده و محدودیت‌هایی را برای تولیدکنندگان بوجود آورده است.

مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب افزود: تاسیس و راه‌اندازی واحدهای تولیدی و طرح‌های کشاورزی به دلیل عدم صدور مجوز تامین آب مورد نیاز با مشکل مواجه شده است.

دیانتی بیان کرد: به منظور توسعه کشاورزی پایدار و تحقق جهش در تولید محصولات کشاورزی باید تمامی ارگان‌ها و نهادهای دخیل در امر تولید و تامین نهاده‌های کشاورزی، به ویژه اداره امور منابع آب، شرکت توزیع فرآورده های نفتی و بانک کشاورزی، همکاری و تعامل سازنده‌ای با بخش کشاورزی داشته باشند.

میاندوآب با وجود ۸۲ هزار هکتار اراضی زیر کشت شامل ۵۲ هزار هکتار اراضی آبی و ۳۰ هزار هکتار دیم در تولید نهال، شیر، علوفه و زراعت چوب دارای برند ملی و منطقه‌ای است.

مهاباد- پایگاه خبری تحلیلی بالویز – ۹۹/۰۴/۰۷ – ش – ۱۱:۵۰

رحیم بایزیدی
تازه ترین نوشته های رحیم بایزیدی (دیدن همه)