مستندنگاری مجموعه تاریخی تخت سلیمان تكاب

مهاباد – بالویز “سفیر -مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌غربی گفت: توسط مشاور ذی‌صلاح و با استفاده از نرم‌افزار بنتلی پیشرفته طرح مستندنگاری مجموعه تاریخی_جهانی تخت سلیمان تکاب انجام می‌شود. به گزارش سرویس فرهنگی و هنری ،پایگاه خبری تحلیلی بالویز “ جلیل جباری، با اعلام این مطلب اظهار کرد: انجام این طرح در […]

مهاباد – بالویز “سفیر -مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌غربی گفت: توسط مشاور ذی‌صلاح و با استفاده از نرم‌افزار بنتلی پیشرفته طرح مستندنگاری مجموعه تاریخی_جهانی تخت سلیمان تکاب انجام می‌شود.

به گزارش سرویس فرهنگی و هنری ،پایگاه خبری تحلیلی بالویز “ جلیل جباری، با اعلام این مطلب اظهار کرد: انجام این طرح در شورای فنی اداره کل میراث فرهنگی استان بررسی و مورد تائید قرار گرفته و به زودی کار اجرای آن آغاز می‌شود

او افزود:  مستندنگاری میراث جهانی تخت سلیمان تکاب شامل مطالعات معماری، مصالح شناسی، فن شناسی و بررسی دوره‌های تاریخی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌غربی عنوان کرد: تاکنون تهیه نقشه‌های وضع موجود و پروفیل‌های طولی و عرضی با تمام جزئیات از بقایای معماری به منظور آسیب‌شناسی و امکان ارائه طرح حفاظت و مرمت این مجموعه باارزش جهانی انجام گرفته است.

او تصریح کرد: این مطالعات با توجه به دقت بالا و ارائه جزئیات کار، می‌تواند در مطالعات و پژوهش‌های علاقه‌مندان و محققان نیز مورد بهره‌برداری قرار بگیرد.

مجموعه جهانی تخت سلیمان با آثاری پررمز و راز دارای عجایب سحرآمیزی از زادگاه زرتشت بوده که بازدید از آن پنج دوره تاریخ تمدن بشری و ایرانی را به علاقمندان معرفی می‌کند.

این مجموعه تاریخی کم نظیر و آثار باستانی آن یکی از مهم‌ترین و مشهورترین مراکز تاریخ و تمدن کشور ایران است، این آثار تاریخی که در کوهستان‌های غرب کشور و در محل بسیار مصفا و خوش آب و هوای تکاب قرار گرفته، در زمان‌های قدیم دارای موقعیت سوق الجیشی حساس بوده است.

بقایای مجموعه بر روی جبهه ای از سنگ در ۴۸ کیلومتری شمال شرق تکاب قرار گرفته و در میان انبوهی از آثار طبیعی و مصنوعی مانند دریاچه‌ها، آبگرم‌ها، قبور کهنسال و ابنیه تاریخی دیگر احاطه شده است.

مهاباد – پایگاه خبری تحلیلی بالویز – ۹۹/۰۴/۰۵ – پ – ۱۲:۰۱

 

رحیم بایزیدی
تازه ترین نوشته های رحیم بایزیدی (دیدن همه)