عملیات مبارزه علیه آفت پوره سن در اراضی زیر کشت گندم شهرستان بوکان آغاز شد 

مهاباد – بالویز ” سفیر” مدیر جهاد کشاورزی بوکان گفت: عملیات مبارزه علیه آفت  پوره سن در ۸۱ هزار و ۷۷۳ هکتار از مزارع غلات این شهرستان آغاز شد. به گزارش سرویس اجتماعی ،پایگاه خبری تحلیلی “بالویز” انور امینی خواه در حاشیه آغاز مبارزه با سن پوره در بخش سیمینه افزود: امسال از مجموع اراضی […]

مهاباد – بالویز ” سفیر” مدیر جهاد کشاورزی بوکان گفت: عملیات مبارزه علیه آفت  پوره سن در ۸۱ هزار و ۷۷۳ هکتار از مزارع غلات این شهرستان آغاز شد.

به گزارش سرویس اجتماعی ،پایگاه خبری تحلیلی “بالویز” انور امینی خواه در حاشیه آغاز مبارزه با سن پوره در بخش سیمینه افزود: امسال از مجموع اراضی زیر کشت گندم در بوکان ۷۰ هزار و ۲۴۳ هکتار آن به کشت دیم و ۱۱ هزار و ۵۳۰ هکتار آن به کشت آبی اختصاص یافته است.

مدیر جهاد کشاورزی بوکان ادامه داد: علاوه بر عوامل طبیعی نظیر نزولات جوی و شرایط آب و هوایی، مبارزه با آفات زراعی از جمله سن غلات نیز بر کیفیت و کمیت محصول اثر مستقیم دارد و بی توجهی به مبارزه با آن می‌تواند محصول یک مزرعه را به طور کامل نابود کند.

امینی خواه با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود که ۱۰۰ هزار تُن گندم از مزارع زیر کشت گندم در بوکان برداشت شود، اضافه کرد: با توجه به کمبود و تاخیر در بارندگی پاییزه و وضعیت سبز نامناسب و نبود درجه حرارت مناسب در بهار از جمله نبود روزهای آفتابی و نور کافی، میزان برداشت

از مزارع دیم ۵۵ هزار تُن و مزارع آبی ۴۵ هزار تُن گندم خواهد بود.

وی بیان کرد: برای مبارزه با سن پوره گندم سموم لازم بر علیه سن غلات توسط فروشگاه های عرصه سموم شیمیایی به مقدار کافی تامین شده است.

امینی خواه با بیان اینکه سمپاشی مزارع و سطح مزارع غلات علیه آفت سن مادر نقش بسیار  مهمی در کاهش پوره سن در مزارع گندم دارد و از طغیان این آفت در مزارع جلوگیری می کند. اظهار داشت: در ماه های گذشته و در مبارزه با سن مادر ۴۳ هزار و ۲۴۰ هکتار علیه این آفت سمپاشی شد.

وی اضافه کرد: مبارزه شیمیایی توسط یک هزار و ۹۵۶ دستگاه سمپاش با مشاوره و صدور و پایش مزارع غلات در سطح هفت دهستان و پنج مرکز جهاد کشاورزی انجام شده است.

بوکان با داشتن ۱۱۰ هزار هکتار اراضی زیر کشت قطب مهم کشاورزی استان به شمار می‌رود و هرساله بیشترین برداشت گندم در این شهرستان انجام می‌گیرد و به این دلیل انبار غله آذربایجان‌غربی لقب گرفته است.

مهاباد- پایگاه خبری تحلیلی ” بالویز” – ۹۹/۰۳/۲۰- ۰۸:۰۷