امسال یک هزار تن گیلاس از باغ های شهرستان اشنویه برداشت می شود 

مهاباد-بالویز”سفیر-سرپرست جهاد کشاورزی اشنویه گفت:امسال یک هزارتن گیلاس از باغ های شهرستان اشنویه برداشت می شود که نسبت به پارسال کاهش خواهد داشت  به گزارش سرویس اجتماعی ،پایگاه خبری تحلیلی ” بالویز” نجم‌الدین احمدی اظهار داشت :به طور میانگین از هر هکتار باغ بارور این شهرستان، هشت تُن محصول برداشت می‌شود ” احمدی افزود :  […]

مهاباد-بالویز”سفیر-سرپرست جهاد کشاورزی اشنویه گفت:امسال یک هزارتن گیلاس از باغ های شهرستان اشنویه برداشت می شود که نسبت به پارسال کاهش خواهد داشت 

به گزارش سرویس اجتماعی ،پایگاه خبری تحلیلی ” بالویز” نجم‌الدین احمدی اظهار داشت :به طور میانگین از هر هکتار باغ بارور این شهرستان، هشت تُن محصول برداشت می‌شود

” احمدی افزود :  امسال با توجه به شرایط آب و هوایی در زمان گل‌دهی، میزان برداشت در مقایسه با پارسال کاهش قابل توجهی خواهد داشت.

وی ادامه داد : این شهرستان با توجه به شرایط اقلیمی و آب‌وهوایی مستعد کشت این محصول  بوده و سطح زیر کشت این محصول به ۳۸۰ هکتار رسیده که از این میزان ۱۸۰ هکتار بارده و ۲۰۰ هکتار غیربارده است.

سرپرست جهاد کشاورزی اشنویه اضافه کرد: ارقام گیلاسی که در اشنویه کشت می شود، شامل تکدانه‌ای مشهد، خوشه‌ای، زرد دانشکده، سفید ارومیه و نوع محلی به نام (خومالی) است که این نوع گیلاس مزه و کیفیت عالی و خواهان زیادی دارد.

نجم‌الدین احمدی گفت: آغاز برداشت گیلاس در خرداد بوده و ۳۵ تا ۴۵ روز طول می کشد و در فصل برداشت گیلاس بیش از هفت هزار نفر روز به صورت مستقیم مشغول به کار می شوند و بیش از ۱۲۰ میلیارد ریال گردش مالی به وسیله گیلاس ایجاد می شود.

احمدی افزود: با توجه به شرایط اقلیمی و قدمت طولانی در کشت گیلاس و کیفیت عالی این محصول اشنویه به عنوان پایتخت گیلاس معرفی شده است.
وی اضافه کرد: تلاش جهاد کشاورزی و مسئولان این است که از کشت پایه رویشی درخت گیلاس را توسعه بدهیم که از نظر مقاومت به افت دما، عملکرد و کیفیت بهتر است.

شفافیت رنگ، طعم و عطر مطبوع و کیفیت مطلوب گیلاس اشنویه موجب شده تا این محصول مشتریان زیادی در داخل و خارج از کشور برای خود دست و پا کند.

این محصول  اشنویه طرفداران زیادی در داخل و خارج از کشور دارد که همه ساله علاوه بر تامین بخشی از بازار مصرف داخلی، قسمتی از آن نیز به کشورهای عراق، روسیه و ارمنستان صادر می‌شود.

مهاباد- پایگاه خبری تحلیلی بالویز – ۹۹/۰۳/۱۸ – ۱۹:۵۳

رحیم بایزیدی
تازه ترین نوشته های رحیم بایزیدی (دیدن همه)