کرونا در کودکان مصیبتی جدید است؟

مهاباد – بالویز ” سفیر” شیوع بیماری کرونا در کودکان موجب نگرانی خانواده ها شده است  و این بیماری به عنوان یک مصیبت جدید نگرانی هایی را به دنبال دارد  به گزارش سرویس سلامت ،پایگاه خبری تحلیلی ” بالویز “  “سام هاشیمان” متخصص ریه ، همیشه شیوع یک ویروس در جهان با برخی عوارض نادر […]

مهاباد بالویز ” سفیر” شیوع بیماری کرونا در کودکان موجب نگرانی خانواده ها شده است  و این بیماری به عنوان یک مصیبت جدید نگرانی هایی را به دنبال دارد 

به گزارش سرویس سلامت ،پایگاه خبری تحلیلی ” بالویز “  “سام هاشیمان” متخصص ریه ، همیشه شیوع یک ویروس در جهان با برخی عوارض نادر هم خودنمایی می کند که برخی از این عوارض به مرور زمان خود نمود می یابد . به همین دلیل هم بروز بیماری کاوازاکی  در شرایط فعلی دور از تصور نیست ،اما نمی توان آن را مشخصا” مرتبط با ویروس کرونا دانست

 کرونا در کودکان اگرچه در روزهای نخست شیوع این بیماری خطری جدی محسوب نمی‌شد، اما حالا مدتی است که انتشار برخی اخبار درباره کرونا در کودکان این روند را معکوس کرده و نگرانی از شیوع کرونا در کودکان را افزایش داده است.

اگرچه بیشتر شواهد در ماه‌های اخیر گویای آن بوده که ویروس کرونا برای کودکان یک بیماری خفیف محسوب می‌شود، اما با وجود این، برخی از سازمان‌های بهداشتی در ۱۰ روز گذشته، هشدارهای جدی درباره بیماری کووید-۱۹ و ارتباط آن با کودکان داده‌اند. بر اساس این شواهد، بیماری کاوازاکی حالا خطری جدی برای کودکان به شمار می‌رود.

بیماری کاوازاکی مدت‌هاست که پاسخ ایمنی ناشی از عفونت محسوب می‌شود، اما علت و ریشه آن تا به امروز روشن نشده است. نکته مهم‌تر اینکه همه ویروس‌ها مستعد بروز بیماری کاوازاکی نیستند. اگرچه با توجه به ارتباط زمانی بین کووید-۱۹ و موارد گزارش‌شده این سندروم، در حال حاضر «هیچ مدرک قطعی‌ای مبنی بر شـوک ناشـی از کووید-۱۹ به بیماری کاوازاکی وجود ندارد». ضمن اینکه بر اساس یافته‌های کلیه کشور‌های درگیر، درصد ابتلا در گروه‌های سنی کودک و نوجوان بسیار پایین بوده و خطر مرگ در این گروه‌ها بسیار کم است.

این سندروم شبیه واکنش شدید التهابی سیستم ایمنی در بیماران بدحال مبتلا به کرونا بوده که به آن «توفان سیتوکین» می‌گویند. در این موارد واکنش سیستم ایمنی بیش از خود ویروس وضع بیمار را وخیم می‌کند.

تا به حال بیش از ۸۵ کودک زیر ۱۵ سال در ۹ ایالت آمریکا و همچنین چند کشور اروپایی از جمله ایتالیا، فرانسه و بریتانیا به این سندروم مبتلا شده‌اند. اخیراً با اوج‌گیری حساسیت‌های جهانی نسبت به ارتباط احتمالی سندروم کاوازاکی با بیماری کرونا، سازمان بهداشت جهانی از آغاز پژوهش‌ها به منظور یافتن ارتباط احتمالی میان این ۲ بیماری خبر داده است.

سام هاشمیان، متخصص ریه، درباره تحقیقات انجام‌شده  می‌گوید: «بنا بر شواهد علمی و همچنین تجربی در ماه‌های اخیر، میزان ابتلای کودکان نسبت به بزرگسالان در این مدت بسیار پایین‌تر بوده است، به طوری که میزان ابتلا در کودکان زیر ۱۸ سال حدود یک و نیم درصد بوده است. همچنین میزان بستری در کودکان هم به شدت پایین‌تر بوده است. هم شواهد علمی و آزمایشگاهی و هم تجربه این چند ماه در تمامی کشورها به خوبی گویای این موضوع بوده است.»

او ادامه می‌دهد: «البته همیشه شیوع یک ویروس در جهان با برخی عوارض نادر هم خودنمایی می‌کند که برخی از این عوارض به مرور زمان نمود می‌یابد. به همین دلیل هم بروز بیماری کاوازاکی در شرایط فعلی دور از تصور نیست، اما نمی‌توان آن را مشخصاً مرتبط با ویروس کرونا دانست.»

این متخصص ریه با اشاره به علائم این ویروس در کودکان توضیح می‌دهد: «بدن کودکان عموماً نشانه‌های ابتلا به ویروس را آشکار نمی‌کند، اما وقتی نشانه‌های وجود بیماری در بدن‌ کودکان بروز می‌کند عموماً علائمی همچون تب، سرفه خشک و در برخی موارد آبریزش بینی دارند. همچنین حالت تهوع، استفراغ و شکم‌درد هم از دیگر علائم در برخی کودکان است. نکته مهم اینکه در اکثر کودکانی که والدین‌شان به این ویروس مبتلا شده‌اند، نشانه‌های بیماری بروز پیدا کرده. برخی نگران می‌شوند و می‌پرسند آیا بیدار شدن با حالت گیجی و خستگی نشانه‌ای از وجود این ویروس در کودکان است، که باید گفت هنوز این موضوع ثابت نشده است.»

از سوی دیگر، معاون مرکز تحقیقات نقص ایمنی دانشگاه علوم پزشکی تهران هم اظهار کرده که بیماری کاوازاکی قابل تشخیص و درمان است و نگرانی چندانی در این زمینه وجود ندارد. به گفته نیما رضایی، کاوازاکی بیماری جدیدی نیست و خانواده‌ها نباید از این بابت احساس نگرانی و خطر کنند.

او در این باره توضیح می‌دهد: «یکی از عواملی که سبب بیماری کاوازاکی می‌شود عفونت‌های ویروسی است، اما اینکه فکر کنیم کرونا سبب ابتلا به بیماری کاوازاکی می‌شود تصوری اشتباه است. کاوازاکی شایع‌ترین التهاب عروق عمومی در کودکان است، اما بیماری شایعی در بین کودکان محسوب نمی‌شود.»

حالا باز شدن دوباره‌ی مدارس برای حضور دانش‌آموزانی که نیازمند رفع اشکال هستند، بازگشایی برخی از باشگاه‌های ورزشی و همچنین برنامه‌های دولت برای بازگشایی مراکز دیگر شهرها از بعد از ماه رمضان، نگرانی‌هایی در مورد شیوع مجدد این بیماری به وجود آورده است و کودکان که در ابتدا کمتر در تیررس ابتلا به این ویروس قرار داشتند، اکنون به نظر می‌رسد باید بیشتر مورد توجه قرار گیرند.

به ویژه در روزهای آینده که تعطیلات در پیش است و به نظر می‌رسد بسیاری از خانواده‌ها قصد دارند بعد از مدت‌ها به سراغ برنامه‌های سفر و گشت‌وگذارشان بروند.

مهاباد – پایگاه خبری تحلیلی ” بالویز “  – ۹۹/۰۳/۰۵ – ۲۲:۱۲