فیلم‌هایی که مثل «۱۹۱۷» در یک سکانس فیلمبرداری شدند؟

مهاباد – بالویز ( سفیر) فیلم سینمایی «۱۹۱۷» از فیلم‌های سینمایی سکانس پلانی بود که سال ۲۰۱۹ منتشر و با استقبال زیادی روبرو شد. به گزارش سرویس فرهنگی و هنری ،پایگاه خبری تحلیلی ” بالویز ”  دو کلمه «اکشن» و «کات» معمول‌ترین کلماتی هستند که ممکن است در یک لوکیشن فیلمبرداری بشنوید. اما گاهی فیلم‌ها […]

مهاباد – بالویز ( سفیر) فیلم سینمایی «۱۹۱۷» از فیلم‌های سینمایی سکانس پلانی بود که سال ۲۰۱۹ منتشر و با استقبال زیادی روبرو شد.

به گزارش سرویس فرهنگی و هنری ،پایگاه خبری تحلیلی ” بالویز ”  دو کلمه «اکشن» و «کات» معمول‌ترین کلماتی هستند که ممکن است در یک لوکیشن فیلمبرداری بشنوید. اما گاهی فیلم‌ها به صورت تک شات یا اصطلاحاً سکانس پلان ساخته می‌شوند که هیچ برشی در آن‌ها حداقل به صورت ظاهری دیده نمی‌شود.

این نوع فیلمسازی یعنی فیلمبرداری یک سکانس طولانی یکی از بهترین راه‌ها برای جلب توجه و تحسین سینماگران و همچنین نشان دادن توانایی و قدرت‌های کارگردان است. اما تا کنون کارگردان‌های اندکی دست به این اقدام زده اند. این تکنیک بعد از آنکه سم مندس در فیلم سینمایی «۱۹۱۷» با موضوع جنگ جهانی از آن استفاده کرد، مورد توجه محافل سینمایی قرار گرفت. فیلم سینمایی «طناب» به کارگردانی آلفرد هیچکاک هم اولین فیلم سینمایی بود که به این نحو ساخته شد.

این روش برای این استفاده می‌شود که اتفاقات درون فیلم را به واقعیت نزدیک‌تر نشان دهند؛ در ادامه به برخی از این فیلم‌ها اشاره می‌شود:

 

طناب «Rope»

اخبار,اخبار فرهنگی وهنری,فیلم

 

آلفرد هیچکاک استاد تعلیق در فیلم‌های سینمایی اولین کسی بود که تلاش کرد فیلمی سینمایی به صورت تک شات را ارئه دهد، او توانست آن را در فیلم سینمایی «طناب» محصول ۱۹۴۸ ارائه دهد. این فیلم که در زمان خود از فیلم‌های با بودجه سنگین شناخته می‌شود بازیگران سطح اولی مثل جیمز استوارت را در اختیار داشت. این فیلم از یک نمایش الهام گرفته است که دو مرد دوست و همکلاسی خود را با طنابی به قتل می رسانند و به عنوان یک ورزش فکری به کشتن نگاه می‌کنند.

 

وکیتوریا «VictoriaL»

اخبار,اخبار فرهنگی وهنری,فیلم

 

این فیلم سینمایی توسط سباستین شیپر، کارگردان آلمانی ساخته شده و یکی از معدود فیلم‌هایی است که کاملا متوالی فیلمبرداری شده است. آن هم در زمانی ۱۴۰ دقیقه ای. فیلمبردار این فیلم از ساعت ۴:۳۰ صبح فیلمبرداری را آغاز کرد و آن را در ساعت ۷ به پایان رسانید.

 

کشتی روسی «Russian Ark»

اخبار,اخبار فرهنگی وهنری,فیلم

 

در حالی که دیگر فیلمساز‌های این نوع فیلم‌ها برش‌های خود را با کات‌های نامرئی پنهان می‌کنند، الکساندر سوکوروف فیلم سینمایی «کشتی روسی» را کاملا در یک شات ادامه دار ساخته است. این فیلم که محصول سال ۲۰۰۱ است، ۹۶ دقیقه به صورت متوالی فیلمبرداری شده است. داستان این فیلم کاملا در کاخ زمستانی موزه آرمیتاژ روایت می‌شود. حضور در جشنواره فیلم کن از جمله افتخارات این فیلم است.

 

ماهی و گربه «Fish & Cat»

اخبار,اخبار فرهنگی وهنری,فیلم

 

سینمای ایران هم در این زمینه دست خالی نیست. فیلم سینمایی ماهی و گربه به کارگردانی شهرام مکری با فیلمبرداری محمود کلاری به این روش ساخته شده است. این فیلم با این سکانس آغاز می‌شود که مردی یک گونی راز آلود را با خود حمل می‌کند که به آرامی خون آلود می‌شود.

 

پسر شائول «Son of saul»

اخبار,اخبار فرهنگی وهنری,فیلم

 

لاسلو نمش کارگردان این فیلم سینمایی با داستانی در مورد هولوکاست است که این فیلم ۱۰۷ دقیه‌ای داستان عضوی از زندانیان را روایت می‌کند که در کمپ‌های کار اجباری آلمان‌های نازی حضور دارند. این فیلم سینمایی توجه منتقدان زیادی را به خود جلب کرده است. تا جایی که جایزه بهترین فیلم خارجی زبان اسکار را از آن خود کرد. در راتن تومیتوز نیز امتیاز ۹۶ از سوی منتقدان برای آن به ثبت رسیده است.

 

مرد پرنده‌ای «Birdman»

اخبار,اخبار فرهنگی وهنری,فیلم

 

آلخاندرو گونزالس ایناریتو که برای فیلم‌های «۲۱ گرم» و «عشق سگی» شناخته می‌شود، تجربه شات‌های طولانی را در فیلم سینمایی «از گور برخاسته» ارائه داد، اما در فیلم سینمایی «مرد پرنده ای» که توانست جایزه اسکار بهترین فیلم را تصاحب کند، نمایش متفاوتی را ارئه داد. او در این فیلم برای هر سکانس از ۱۵ الی ۲۰ کات استفاده کرد، اما فیلم به گونه‌ای تدوین شد که در ظاهر یک تک شات به نظر برسد.

مهاباد – پایگاه خبری تحلیلی بالویز – ۹۹/۰۱/۲۹ – (۱۴:۰۰)