حمام تاریخی (لج ) مهاباد ساماندهی شد

محوطه زیر گنبد ورودی به صورت چهار طاقی و فواصل زیر دو پایه طاق دار چهار متر است.

مهاباد – به گزارش پایگاه خبری بالویز،سرپرست اداره میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی شهرستان مهاباد ازساماندهی” حمام تاریخی روستای لج ” مهاباد خبر داد

” علیرضا عبده ” روز شنبه در گفتگو با پایگاه خبری بالویز گفت:حمام تاریخی روستای ” لج ” مهاباد مبنی بر اینکه از سوی مالک یکی از منازل که در جوار این حمام تاریخی به عنوان انبار مورد استفاده قرار گرفته بود ، با پیگیری های لازمه از وی پس گرفته شد.

” عبده” افزود: با پیگیری های مسئول امور حقوقی و املاک، یگان حفاظت اداره میراث فرهنگی ، دهیار و شورای اسلامی روستای لج مراحل باز پس گیری و اسباب انبار شده در داخل حمام تخلیه و جهت مرمت و بازسازی در صورت تخصیص اعتبار لازم امورات مرمتی آن آغاز خواهد شد

سرپرست اداره میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی اظهار کرد:حفاظت و حراست از ابنه تاریخی و جلوگیری از استفاده های بی مورد دور از شان آثار تاریخی است که نیاز است شهروندان در خصوص حفظ و نگه داری این آثار تاریخی همکاری لازمه را با میراث فرهنگی داشته باشند.

مدتی پیش با انتشار تصاویری از داخل حمام تاریخی روستای ” لج ” مهاباد مبنی بر انبار ادوات کشاورزی توسط مالک یکی از همسایه های حمام ، این مورد در دستور کار اداره میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی مهاباد قرار گرفت.

حمام لج از بنا‌های مربوط به دوره صفوی در روستایی به همین نام در شهرستان مهاباد واقع شده که در تاریخ ۷ مهر ۱۳۸۱ با شماره ثبت ۶۱۸۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

پی‌ها و زیر بنای حمام از سنگ‌های موجود محلی و بقیه بنا از آجر چهار گوش قرمز رنگ است. زیر بنای عمومی این حمام از سنگ ساخته شده و از ارتفاع معینی به صورت آجر‌های سرخ رنگ محلی مشابه با آجر‌های مسجد جامع مهاباد و پل سرخ – که تخریب شده – است.

توجه به تاریخ بنای مسجد و شیوه معماری گنبد‌های شبستان آن و هشتی‌های زیبا و مراجعه به تاریخ اجتماعی منطقه و سبک هنر معماری اواخر دوره صفوی، قدمت این حمام را به دوران شاه سلیمان صفوی و شاید اندکی قبل از وی و زمان حکمرانی صارم بیگ مکری و نواده او بداق سلطان یعنی سال ۱۰۵۰ تا ۱۱۰۰ ه. ق می‌رساند.

محوطه زیر گنبد ورودی به صورت چهار طاقی و فواصل زیر دو پایه طاق دار چهار متر است.

قسمت فوقانی بنا، که آجر‌های قرمز رنگ دارد، با نوعی گچ کاری همراه با پودر سنگ ویژه‌ای پوشانده شده که حکایت از قدمتی صد‌ها ساله دارد.

مجموعاً فضای عمومی حمام به صورت مستطیل و عرض آن در جنوب و شمال ۱۳ و طول آن در غرب و شرق ۲۰ متر و دارای دو گنبد آجری است که محیط گنبد ورودی ۴۰/۱۴ متر و پیرامون گنبد حمام اصلی ۱۴ متر است. شش گنبد کوچک‌تر آجری نیز اندازه‌های متفاوت دارد.

مهاباد- پایگاه خبری بالویز